Sex har mange helsebringende effekter, både på det fysiske og psykiske plan.

Det er ikke bare østers som hjelper på potensen.

Mas, stress, press, den polerte parallelle eksistensen i cyberspace og samfunnets såkalte hvesende tunge som hvisker forventninger inn i slitne ører, kan gi de fleste libidoer en skikkelig nedsving.

For å gi sexlivet en boost er det flere matvarer som fungerer som reneste afrodisiak.

Det finnes særskilte næringsstoffer som virker inn veldig positivt på sexlysten. Når det gjelder supermat er det spesielt spirulina, kamut hvetegress samt andre gresstyper som er proppet til fulle med disse næringsstoffene.

A-VITAMIN for produksjon av kjønnshormoner:

Laks for libido.

Fet fisk som laks, lever, rød paprika, gulrøtter, honningmelon, egg og melkeprodukter er proppfulle av A-vitamin.

B6-VITAMIN for dopamin:

Mesk deg gjerne med nøtter i elskovens ånd.

B6 finnes i egg, poteter, banan, kikerter, kylling, fisk og nøtter. B6 skaper dopamin, som er et stoff som utskilles i hjernen og igjen er knyttet til følelsen av velbehag og  tilfredstillelse. Det kicker også i gang produksjonen av histamin som er et stoff som er med i orgasmeprosessen.

C-VITAMIN for noradrenalin:

Jordbær og krem er en sexy klassiker

C-vitamin finner du i blant annet jordbær, sitron, kiwi, appelsin, bær og grønnsaker. Det er delaktig i produksjonen av noradrenalin som er et hormon som kan forsterke sexlyst og seksuell nytelse. Øker samtidig nivået av oxytocin som fører til økt lystfølelse hos begge kjønn.

FOLAT for energi:

En frisk avocadosalat er proppet med energikilden folat.

Spinat, brokkoli, rød paprika, avokado og fullkornsbrød er rike på folat. Folat gir ekstra energi til seksuelle eskapader.

 

Mørk sjokolade trigger følelsen av vellyst i hjernen og er også regnet som et afrodisiak.

☆ Annikke

Reklamer